Snorfietsers van het fietspad? Zo pakken grote steden het aan.

Gepost 09-07-2020

[read_meter]

Amsterdam nam vorig jaar het voortouw om snorfietsers te weren van fietspaden. Gemeente Den Haag biedt een financiële regeling om vervuilende snor- en motorfietsers te slopen. Rotterdam onderzoekt of een nieuw snorfietsbeleid haalbaar is. Nu volgt Utrecht.

Volgens de eerste verkeersanalyse uit de hoofdstad blijkt dat niet alleen het aantal ongevallen met een snorfiets afneemt, ook lokale fiets- en bromfietshandelaren zien deze verkeersregel wel zitten. Lees het hier.

Snorfietser rijden straks in grote delen van Utrecht niet meer op het fietspad, maar net als het overig gemotoriseerd verkeer, op de rijbaan. In Amsterdam geldt deze verkeersregel al langer. De eerste verkeersevaluatie uit de hoofdstad is voor het Utrechts college aanleiding om dit snorfietsbeleid te volgen.

Als het aan coalitiepartijen GroenLinks en D66 ligt gaan, in navolging van de motorfietsers, ook de snorfietsers (te herkennen aan een blauw kenteken en maximumsnelheid van 25 km/u) zo snel als mogelijk van het fietspad af. De verwachting is dat deze nieuwe verkeersregel voor de zomer van 2021 van kracht wordt.

Verbeteren luchtkwaliteit

Het college van burgemeester en wethouders presenteerde onlangs een plan om de luchtkwaliteit in Utrecht verder te verbeteren. In de toekomst zijn oude dieselmotoren al helemaal niet meer welkom in de stad.

Als het aan het college ligt, worden de in 2015 ingevoerde milieuzones de komende jaren uitgebreid naar de rand van de stad en worden de huidige milieunormen nog verder verscherpt. Een onderdeel van het milieuplan is ook het weren van snorfietsers van fietspaden om zo de doorstroming van het verkeer te bevorderen.

Den Haag

Gemeente Den Haag weert sinds begin dit jaar zowel brom – als snorfietsen die op diesel rijden en die van 2010 of eerder zijn. Om deze 37.000 bezitters te stimuleren over te stappen naar een elektrische variant of het openbaar vervoer, komt zij met een financiële regeling.

Snor- en brombezitters die aan bovengenoemde voorwaarden voldoen, kunnen hun voertuig inleveren waarna deze wordt gesloopt. Voor het slopen van de brom- of snorfiets ontvangt de onttroonde bezitter € 400, minima kunnen zelfs tot € 750 euro ontvangen.

Het bedrag kan vervolgens gebruikt worden voor een elektrische brom- of snorfiets, (elektrische) fiets of een ov-kaart. Rijd je na 1 januari 2020 op een snor- of bromfiets in Den Haag? Dan riskeer je een boete van 60 euro.

Rotterdam

Rotterdam onderzoekt welke aanpassingen er eventueel nodig zijn om een dergelijk snorfietsbeleid in te voeren. De havenstad heeft in vergelijking met de andere steden minder 30 km-wegen en meer 50 km-wegen.

“Door het snelheidsverschil met het overig gemotoriseerd verkeer maakt dit het lastig om snorfietsers op de reguliere rijbaan te laten rijden”, aldus de plaatselijke fietswethouder.

Letselschade? Meld het direct!

Is er sprake van letsel na een verkeersongeluk of een bedrijfsongeval? Wilt u de schade verhalen? Onze letselschadejuristen helpen kosteloos bij het claimen van uw schadevergoeding!

Tegenstand van hulpdiensten

In Utrecht rijden motorfietsers, te herkennen aan het gele kenteken, al sinds december 2016 op de rijbaan. Snorfietsers daarentegen, bewegen zich nog steeds tussen het ongemotoriseerd verkeer en dat roept vragen op.

Op de smalle fietspaden leidt dit niet zelden tot ergernissen, gevaarlijke verkeerssituaties en inhaalmanoeuvres met grotere kans op verkeersongelukken en letsel tot gevolg.

Saillant detail: De Utrechtse hulpdiensten politie, brandweer en de ambulance waren lange tijd geen voorstander om de blauwe kentekenrijders te verplaatsen naar de rijbaan. Het snelheidsverschil met het andere wegverkeer vonden zij te groot.

Minder ongevallen, minder ergernissen

Het in april 2019 gewijzigde snorfietsbeleid heeft in Amsterdam zijn vruchten afgeworpen. Niet alleen de fietsers zijn blij met deze nieuwe verkeersregel, ook de verkopers van elektrische fietsen en motorfietshandelaren zagen het verkoopvolume bovengemiddeld toenemen nadat deze verkeersregel van kracht werd.

Ook zijn het aantal onderlinge woordenwisselingen tussen fietsers en snorfietsers afgenomen en zijn het aantal letselongevallen met 70% gedaald in vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder. In de hoofdstad dragen snorfietsers een helm, het is afwachten of Utrecht ook dit voorbeeld gaat volgen.

Wij berichten hierover zodra er meer bekend is.

Over dit artikel

Dit artikel is geschreven door de redactie van letselschade.nl, een landelijk en onafhankelijk platform dat informatie verstrekt en juridische bijstand verleent na een verkeersongeval.

De organisatie bestaat uit een landelijk netwerk van zeer ervaren juristen met passie en enthousiasme voor het verkeersaansprakelijkheidsrecht. Zij adviseren en verlenen kosteloos juridische bijstand aan personen die slachtoffer zijn geworden van een letselongeval.

Wij helpen u verder.

Vragen naar aanleiding van een ongeval? Neem telefonisch contact op of laat een bericht achter. Onze letselschade jurist vertelt direct waar u aan toe bent.
[contact-form-7 404 "Niet gevonden"]

Contact

U kunt ons telefonisch bereiken van maandag t/m vrijdag tussen 09:00 en 17.15 uur. Buiten deze tijden kunt u het contactformulier invullen of via WhatsApp uw casus aanmelden.

Tijdens kantooruren binnen een uur een reactie, u heeft direct duidelijkheid. Buiten kantooruren, in het weekend of rondom feestdagen, is dit direct de volgende werkdag. 

    Persoonlijke gegevens

    Wat is er gebeurd?